Museumcollectie en tijdvakken

Het 10+1 tijdvakken is een lesprogramma met de collectie van het Zeeuws Museum voor het geschiedenisonderwijs. De collectie wordt deel van de tijdvakken die de leerlingen moeten kennen. Zo ontdekken zij dat de objecten reflecteren op grote thema’s van het geschiedenisonderwijs. Maar ze leren ook bijzondere details waarnemen.

Hoe werkt het?

ZM Powerpoint les
De docent geschiedenis schrijft in op dit project en ontvangt een eigen code waarmee zij/hij toegang heeft tot de digitale leeromgeving van het Zeeuws Museum. Deze code blijft een jaar geldig.
De docent geeft zelf korte lesfragmenten op school aan de leerlingen over museumstukken van het Zeeuws Museum, die aansluiten bij de tien tijdvakken via een powerpoint.

ZM kahoot
De docent toetst de kennis van de leerling met een door het Zeeuws Museum gemaakte kahoot.

Leerlingen in het Zeeuws Museum
De leerlingen nemen deel aan een middagprogramma in het Zeeuws Museum. Hoe leer je een historisch verhaal in een kunstwerk terugvinden? Neem de Christuskop als voorbeeld. Wat ontdek je wanneer je de Christuskop bekijkt. En je ziet de tijd genoemd op het tekstbordje. Wat zegt dat dan?

Het Zeeuws Museum telt met het museumbezoek 1 tijdvak extra 
En dat is de toekomst. Verleden, actualiteit en toekomst spelen een rol in de presentaties van het Zeeuws Museum. We kijken terug en we denken en kijken ook vooruit. Hebben de leerlingen beeld bij de toekomst? Wat voor ideeën leven bij hen? Is Zeeland deel van hun toekomstbeeld?

Meedoen?

Vraag meer informatie of meteen de code aan via secretariaat@zeeuwsmuseum.nl

Kosten 

80 euro voor een middagprogramma voor 30 leerlingen

Duur  

2 uur

Per 10 leerlingen 1 begeleider van school, begeleiders hebben gratis toegang
Let op: Inschrijven 4 weken voorafgaand aan het bezoek