De pervers ogende insignes in het Zeeuws Museum en andere kunstvormen uit de Middeleeuwen suggereren dat een ‘dirty mind’ niet ongewoon was in die tijd. Thijs Porck bespreekt een aantal voorbeelden die er wellicht op wijzen dat schunnige plaatjes inderdaad garant staan voor ‘a joy forever’.

In hedendaagse vertalingen van de middeleeuwen in TV-series als Game of Thrones en Vikings valt de overdaad aan seks en naaktheid op. Dit wellustige beeld dat wordt geschetst komt niet overeen met het gangbare beeld van de Middeleeuwen. Kuisheid, kerkelijke censuur en geheelonthouders binnen de kloosters zijn hierin de meest bekende voorbeelden. Die heersende indruk blijkt niet volledig; de profane insignes in het Zeeuws Museum en andere pervers ogende kunstvormen uit de Middeleeuwen suggereren dat de middeleeuwers er misschien een wat lossere moraal op na hielden.

De lezing wordt gegeven door Thijs Porck, universitair docent aan de faculteit der Geesteswetenschappen Universiteit Leiden.

Deelnemen aan de lezing is gratis. Omdat de Nationale Museumweek op 16 april van start gaat is ook de toegang tot het museum vrij.

Aanmelden voor de lezing, kan tot 14 april, via rondleidingen@zeeuwsmuseum.nl of telefonisch: 0118 65 3000.