De Roeping van Mattheus, Marinus van Reymerswale

Een van de beroemdste schilders van Zeeland komt uit Reimerswaal. Zijn schilderijen hangen in musea in Madrid, Londen, Parijs en New Orleans. Op de ongeveer dertig werken die van Marinus van Reymerswale bekend zijn, beeldt hij vaak geldtellers en belastinginners af. Bijzonder is dat hij op zijn schilderijen documenten weergeeft, die terug te voeren zijn op aankopen en rechtszaken die zich in Reimerswaal hebben afgespeeld.

Dit geldt ook voor De Roeping van Mattheus. In deze Bijbelse scène staat Mattheus in zijn kantoor waar hij als tollenaar belastingen heft in opdracht van de Romeinen. Hij wordt door Jezus aangesproken om hiermee te stoppen en hem te volgen.

Reimerswaal ligt aan de Schelde waar alle scheepvaart richting Antwerpen langs vaart. Antwerpen floreert op het gebied van handel en financiën. Overal langs de Schelde zijn tolkantoren, waar schippers belasting moeten betalen voor de goederen die ze in- of uitvoeren. Deze financiële instellingen nemen het niet altijd even nauw met de regels. Misschien gebruikt Marinus van Reymerswale het Bijbelverhaal van De Roeping van Mattheus om deze wantoestanden aan de kaak te stellen.

Dit zwaar beschadigde paneel wordt toegeschreven aan Marinus van Reymerswale. Het heeft net als de stad veel geleden. In 2014 wordt het schilderij aan het Zeeuws Museum geschonken door Adri Mackor. Hij doet al jaren onderzoek naar de schilder. Hij vergelijkt de teksten op Marinus’ schilderijen met archiefstukken die te herleiden zijn naar de verdronken stad.