Met Caspar Labarre, Historische Scheepswerf C.A. Meerman, Het Goese Lyceum

Op zaterdag 11 juni opent het Zeeuws Museum een nieuwe presentatie binnen het meerjarige project HANDWERK. Dit keer staat hout centraal. De hoofdrollen zijn weggelegd voor stoelenmaker Caspar Labarre, Historische Scheepswerf C.A. Meerman en de afdeling Bouwen, Wonen & Interieur van Het Goese Lyceum.

Caspar Labarre is niet zomaar een stoelenmaker. Het hout dat hij gebruikt is afkomstig van een boom die hij met zijn eigen handen oogst, splijt en zaagt. In eindeloze, meditatieve handelingen, schaaft en verbindt hij het hout tot een stoel. Een wonderlijke manier van werken in een wereld waarin alles snel en fabrieksmatig geproduceerd wordt. HANDWERK brengt hem samen met Cees Droste. Cees is als scheepstimmerman bij de Meermanwerf in Arnemuiden een meester in eeuwenoude afdichtingstechnieken. Deze specifieke kennis uit de scheepsbouw deelt hij met de stoelenmaker die opvallend genoeg zijn eigen werkwijze er in herkend.

Gezamenlijk nemen ze de VMBO leerlingen ‘fijnhout’ van Het Goese Lyceum onder hun hoede. Die leren niet alleen de technieken van Cees en Caspar maar ook een nieuwe manier van werken. Het gebruik van alleen handgereedschap vraagt om vakmanschap maar ook tijd, geduld, aandacht en liefde. Met de nieuwverworven kennis maken de leerlingen twee banken: eentje als museumstuk in de presentatie, de andere op de werf in Arnemuiden. Neem plaats!

Voor zijn eigen meesterstuk laat Caspar zich inspireren door de negentiende eeuwse uiltjesstoelen uit de collectie van Zeeuws Museum. De stoel met meestal een rieten zitting, komt veel in Zeeland voor en kenmerkt zich door een uitgesneden ‘uiltje’ in de rugleuning. Grappig detail is dat men er pas onlangs is achter gekomen dat het niet de afbeelding van een uil maar een varen betreft.

Aan het tweede deel van HANDWERK werken mee: Caspar Labarre, Het Goese Lyceum: Bouwen, Wonen & Interieur, Historische Scheepswerf C.A. Meerman, Cees Droste, Urbi et Orbi, The Hoekman Brothers, Glamcult Studio, Hans Gremmen, Jaap Scheeren, Meubelfabriek van Gaasbeek & van Tiel.

Programma opening

12.00-15.30 uur: Diverse verhalen op zaal i.s.m. De Historische Scheepswerf C.A. Meerman.

12.00-15.30 uur: Magisch Museumlab: Hout, Abdijplein

14.00-17.00 uur: Kalipofoon, muziek, Abdijplein

15.30-16.00 uur: Officiële opening en onthulling meesterstukken Caspar Labarre en Het Goese Lyceum. Gezamenlijke toost; een feestelijk drankje wordt u aangeboden door het Zeeuws Museum

17.00 uur: Einde programma