Persbericht met foto's
Robot maakt bezoek Zeeuws Museum vanuit huis mogelijk!

De laatste week van augustus en de eerste week van september biedt het Zeeuws Museum bezoekers, die niet zelf naar het museum kunnen komen, een unieke kans om vanuit huis de collectie te bekijken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een ‘BeamPro’ een museumrobot waarmee, onder begeleiding van een rondleider, online door het museum ‘gewandeld’ kan worden. Aan de cliënten van WVO Zorg de eer om de robot als eerste uit te testen!

Tot en met zondag 6 september is de expositie NOOIT MEER WERKEN in het Zeeuws Museum te zien. Een tentoonstelling over werk: toen nu en straks, waarin onder andere het enorme tempo waarin ons werk verandert en in een aantal gevallen zelfs overgenomen wordt door machines en robots aangekaart wordt. In het verlengde hiervan organiseert het museum ‘Robots in het Zeeuws Museum’; een aantal activiteiten, waaronder de inzet van de BeamPro museumrobot.

Museumrobot
De BeamPro is een op afstand bestuurbare museumrobot met ingebouwde webcam, waarmee men zelf door het museum kan ‘wandelen’. Twee breedhoek camera’s, een 360 ° optie en een reeks aan microfoons zorgen voor een optimale beleving, waardoor het bijna aanvoelt alsof de bestuurder zich daadwerkelijk in het museum begeeft.

De inzet van deze robot maakt het voor ouderen of mensen die minder mobiel zijn, die niet meer naar het museum kunnen komen, mogelijk om de collectie vanuit huis te bewonderen. Om deze ervaring nog specialer te maken, zorgt het museum voor een privé-rondleider die meeloopt en meer vertelt over bijvoorbeeld de prachtige Zeeuwse wandtapijten.

Pilot
Het Zeeuws Museum in Middelburg is het eerste museum in Zeeland dat gebruik gaat maken van deze robot. Doel is om het museum nog toegankelijker te maken, omdat dit aansluit bij hun visie dat een museum voor iedereen dat zou moeten zijn. In eerste instantie gaat het om een proefperiode van twee weken. Voor deze pilot wordt een samenwerking aangegaan met WVO Zorg. WVO Zorg is een zorgorganisatie in de regio Walcheren met woonzorgcentra, thuiszorg en een breed scala aan zorg- en welzijnsgerelateerde diensten. Een aantal van hun cliënten krijgt de mogelijkheid om gebruik te maken van de robot. Daarnaast kunnen ook andere geïnteresseerden zich opgeven voor deze unieke ervaring.

Meer informatie en aanmelden
Heeft u interesse om ook gebruik te maken van deze robot om zo het Zeeuws Museum vanuit huis te bezoeken? Voor meer informatie en het reserveren van de BeamPro kunt u kijken op: www.zeeuwsmuseum.nl. De robot is beschikbaar op vaste tijden op 26 en 28 augustus en op 2, 3 en 4 september 2020. Voor het gebruik van de robot is een reservering noodzakelijk. Daarnaast is een computer of laptop met webcam, microfoon en internetverbinding nodig. Een online bezoek is GRATIS en duurt circa 45 minuten. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Informatie voor de pers
Voor meer informatie over deze activiteit kunt u contact opnemen met:
Dorine Zelders: 0118 - 65 30 62 / d.zelders@zeeuwsmuseum.nl
Voor meer informatie:
Zeeuws Museum
Afdeling Communicatie & Marketing
T: +31 (0)118 653 000
E: info@zeeuwsmuseum.nl
W: www.zeeuwsmuseum.nl

Persfoto's

DOWNLOAD FOTO

Bijschrift: project Robots in het Zeeuws Museum
Fotograaf: Campagnebeeld door Daan Brand
- De naam van de fotograaf en/of vervaardiger dient altijd te worden vermeld.
- Duplicatie en commercieel gebruik zijn niet toegestaan.
Voor vragen kunt u contact opnemen met onze afdeling communicatie

Download Foto

Bijschrift: project Robots in het Zeeuws Museum
Fotograaf: Marcel Kentin
- De naam van de fotograaf en/of vervaardiger dient altijd te worden vermeld.
- Duplicatie en commercieel gebruik zijn niet toegestaan.
Voor vragen kunt u contact opnemen met onze afdeling communicatie

DOWNLOAD FOTO

Bijschrift: project Robots in het Zeeuws Museum
Fotograaf: Marcel Kentin
- De naam van de fotograaf en/of vervaardiger dient altijd te worden vermeld.
- Duplicatie en commercieel gebruik zijn niet toegestaan. Voor vragen kunt u contact opnemen met onze afdeling communicatie

DOWNLOAD poster - pdf

Bijschrift: Ottonie von Roeder - Post-labouratory: "Designing the transition to a robotic future" - UCR
Fotograaf: Campagnebeeld door Daan Brand