Het Zeeuws Museum in Middelburg presenteert van 10 juli tot en met 7 november de nieuwe tentoonstelling De paden op, de lanen in, landschappen en stadsgezichten. Hierin worden schilderijen en tekeningen getoond van landschappen, gezien door de ogen van kunstenaars uit de 16e eeuw tot nu. Kunstenaar Nanda Runge uit Middelburg heeft in de tentoonstelling een mix gemaakt van schilderijen en tekeningen uit de collectie van het Zeeuws Museum en haar eigen werk.

Het Zeeuws Museum heeft in zijn collectie een grote verscheidenheid aan tekeningen en schilderijen van landschappen, van grote en minder bekende kunstenaars. Nanda Runge selecteerde hieruit onder meer werken van Willem Jan van den Berghe, Louis Heymans en Cor de Wolff. Afbeeldingen waarbij Nanda op zoek is geweest naar het gevoel van verstilling en een verwantschap voelt op het gebied van kleur, schaduwgebruik of compositie. Of omdat de afbeelding een plek weergeeft waar ze zich veilig voelt en graag zou willen zijn.

Nanda Runge

Nanda (Huizen 1970), is altijd op reis. In het buitenland, voor werk of gewoon op vakantie, maar ook in eigen stad, op weg naar haar atelier of als ze haar kinderen naar school brengt. Plekken die ze onderweg tegenkomt vangen haar aandacht door de lichtval, compositie of atmosfeer. Die momenten legt ze vast en neemt ze mee naar haar atelier waar ze het basismateriaal vormen voor haar werk.  “Mijn schilderijen vormen zich door een vanzelfsprekend proces. Ik heb een kleine digitale camera bij me waarmee ik de ruimtes en plekken waar ik kom, fotografeer en film. In mijn atelier zie ik de verschillende plekken waar ik geweest ben, en wat die voor mij betekenen” aldus Nanda Runge zelf.