28 februari 2019

Onlangs verscheen bij Sidestone Press een internationale publicatie over objecten die zijn verzameld tijdens een Franse marinereis door de Pacific. In deze publicatie is een artikel opgenomen over drie knotsen in de collectie van het museum. Deze knotsen zijn afkomstig van Tonga en behoren tot de collectie van het Zeeuws Genootschap.

het boek

De publicatie ‘Collecting in the South Sea. The Voyage of Bruni d’Entrecasteaux 1791-1794’ gaat over de objecten die zijn verzameld tijdens een Franse marinereis door de Pacific. Deze reis stond onder leiding van Joseph Antoine Bruni d’Entrecasteaux (1737-1793), de naamgever van de expeditie. Onderweg werden door Bruni d’Entrecasteaux diverse eilanden aangedaan, waaronder Nieuw-Zeeland, Nieuw-Caledonië, Fiji en Tonga. Op de terugreis deed de expeditie Surabaya aan. Vanwege het uitbreken van oorlog tussen Frankrijk en Nederland werden de twee schepen hier door de Nederlanders geconfisqueerd. De objecten die door de expeditieleden waren verzameld, raakten hierdoor verspreid. Ze bevinden zich nu in musea in Europa en de Verenigde Staten. Drie knotsen vonden via het Zeeuws Genootschap hun weg naar het Zeeuws Museum.

de knotsen

Het Zeeuws Genootschap ontving op 6 januari 1808 drie knotsen van Aarnout Matthias van Citters. Bij de knotsen zat geen nadere informatie. Inmiddels weten we dat de knotsen afkomstig zijn van Tonga en vermoedelijk door de Bruni d’Entrecasteaux expeditie vandaar zijn meegenomen. Waarschijnlijk heeft Van Citters de knotsen verkregen via zijn vader Cornelis van Citters. Van Citters Sr. was van 1791 tot 1795 directeur van het VOC-district Bengalen in India. Ook was hij lid van het Bataviaasch Genootschap van Kunsten en Wetenschappen. Misschien heeft hij via dit genootschap de knotsen bemachtigd. Een andere mogelijkheid is dat hij ze via een Britse relatie in Bengalen heeft ontvangen.

Dit zijn de drie knotsen waarom het gaat:
3600-bev-z-80
3600-bev-z-81
3600-bev-z-82

Lees hier het artikel (PDF).

Meer informatie over de publicatie is hier te vinden: sidestone.com/books/collecting-in-the-south-sea

Knots 3600-bev-z-81

Eén van de knotsen (3600-bev-z-81) uit Tonga in het Zeeuws Museum