Over de Vrije Academie

De Vrije Academie is een landelijk educatief instituut, gevestigd in Amsterdam, dat actief is in het verzorgen van onderwijs aan volwassenen op het gebied van kunst & cultuur. Sinds de oprichting, in 1990, is de Vrije Academie uitgegroeid tot een instituut dat op landelijk niveau colleges, rondleidingen en reizen organiseert. Bevlogen freelance kunsthistorici uit heel Nederland verzorgen de colleges en rondleidingen.

Collegereeks Verdieping symboliek

Dinsdagmiddag 14:00-16:00 uur (vanaf 25-09-2018), dus gestart maar nog niet volgeboekt!
Plaats: Zeeuws Museum
Van Ovidius' metamorfosen tot de verbeelding van de Apocalyps en de verborgen spreekwoorden in schilderijen van Breughel: tijdens het Verdiepingscollege Symboliek ontdekt u de dieperliggende betekenis van beeldende kunst, architectuur en alledaagse cultuuruitingen. Elk college heeft één centraal thema, zoals heiligenlevens, machtsvertoon en de taal van gebouwen. Na negen hoorcolleges wordt de reeks afgesloten met een quiz. Voortaan kijkt u met andere ogen naar de Eiffeltoren en zelfs naar een eurobiljet. Niets is wat het lijkt.

Collegereeks Introductie kunstgeschiedenis (KG)

Dinsdagochtend 11:30-13:30 uur (vanaf 25-09-2018)
Donderdagmiddag 14:00-16:00 uur (vanaf 24-01-2019)
Plaats: Zeeuws Museum
Tijdens de Collegereeks Introductie kunstgeschiedenis leert u in elf colleges kunst kennen en herkennen. Van de Griekse oudheid, de Mona Lisa en de Nachtwacht tot Rem Koolhaas en Ai Weiwei. Onze docenten delen hun kennis met veel plezier en groot enthousiasme. Na afloop ziet u verbanden, herkent u periodes en heeft u kennis gemaakt met de belangrijkste werken uit 3500 jaar westerse kunstgeschiedenis.

Colleges Moderne kunst

Donderdagmorgen 11:30-13:30 uur (vanaf 24-01-2019)
Plaats: Zeeuws Museum
Rond 1880 slaan de kunsten op hol: diverse stromingen verdringen elkaar aan de poort van de nieuwe eeuw. Een turbulente eeuw, waarin revoluties woeden op het wereldtoneel en in de kunst. In tien hoorcolleges worden de belangrijkste stromingen, kunstenaars en kunstwerken van de afgelopen 125 jaar belicht. De collegestof reikt van het postimpressionisme van eind negentiende eeuw tot aan de multiculturele kunst aan het eind van de twintigste eeuw. Daarmee is deze reeks de ideale introductie op de kunst van de twintigste eeuw.

Meer informatie en deelname

Bekijk hier alle actuele Vrije Academie-activiteiten in het Zeeuws Museum: www.vrijeacademie.nl/ZeeuwsMuseum