Middelburg, 10 maart 2022

Persbericht

Dankzij de unieke samenwerking van twaalf musea reist De Vaandeldrager het komende jaar langs de twaalf provincies van Nederland. Op deze manier worden zoveel mogelijk mensen in staat gesteld het meesterwerk van Rembrandt te kunnen zien. De provincie Friesland bijt het spits af. De Vaandeldrager zal in mei voor het eerst worden getoond in het Fries Museum in Leeuwarden. Het schilderij is daarna steeds drie weken in een van de deelnemende musea in het land te zien. Elk museum zal in ieder geval één dag gratis toegang bieden. Na de rondreis is Rembrandts Vaandeldrager blijvend te bewonderen op de Eregalerij van het Rijksmuseum.

De plannen hiervoor zijn gisteren naar de Eerste en Tweede Kamer gegaan.

De Vaandeldrager (1636) van Rembrandt werd eind januari 2022 aangekocht door de Nederlandse Staat met steun van de Vereniging Rembrandt en het Rijksmuseum Fonds. De rondreis door Nederland wordt mogelijk gemaakt door het Rijksmuseum, de Vereniging Rembrandt en de VriendenLoterij.

12 musea in 12 provincies in 12 maanden

De rondreis door Nederland brengt De Vaandeldrager van mei 2022 tot mei 2023 langs twaalf musea in twaalf provincies. Zo kan iedereen in zijn eigen provincie kennismaken met De Vaandeldrager:

1. Fries Museum in Leeuwarden (mei 2022)
  2. Centraal Museum in Utrecht (juni 2022)
  3. Stedelijk Museum Alkmaar (juli 2022)
  4. Drents Museum in Assen (augustus 2022)
  5. Kunstlinie in Almere (september 2022)
  6. Het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch (oktober 2022)
  7. Mauritshuis in Den Haag (november 2022)
  8. Rijksmuseum Twenthe in Enschede (december 2022)
  9. Museum Arnhem in Arnhem (januari 2023)
  10. Zeeuws Museum in Middelburg (februari 2023)
  11. Bonnefantenmuseum in Maastricht (maart 2023)
  12. Groninger Museum in Groningen (april 2023)

Voor jong en oud

Om zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te geven om De Vaandeldrager te kunnen zien ligt het in de bedoeling dat elk museum tenminste één dag gratis toegang aanbiedt. Daarnaast gelden voor elk museum de bestaande regelingen met de Museumkaart, de Vereniging Rembrandt, de VriendenLoterij en lokale regelingen, zoals stadspassen.

De Vaandeldrager wordt in elk museum in eigen context gepresenteerd. Ook biedt elk museum eigen publieksmiddelen aan om jong en oud kennis te laten maken met dit topstuk van Rembrandt. Daarnaast komt er een website met alle informatie over de rondreis van De Vaandeldrager. Het Rijksmuseum maakt een speciaal lespakket voor het primair en voortgezet onderwijs, als ook voor het mbo. Het lesmateriaal wordt gratis beschikbaar gesteld en sluit aan bij de bestaande leerdoelen in diverse curricula.

In samenwerking met de Vereniging Rembrandt verschijnt een begeleidend boek over de verwerving en het belang van het schilderij voor de collectie Nederland.

Noot voor de redactie

Voor vragen kun je contact opnemen met:
Elles Kamphuis, Press Office Rijksmuseum
E.Kamphuis@rijksmuseum.nl