Tijdens Dutch Design Week ’22 geeft Duran Lantink een inkijk in zijn karakteristieke proces van deconstrueren en reconstrueren, gebruikmakend van beeldmateriaal uit het Zeeuws Museum en lokaal verworven kledingstukken. Met deze samenwerking wordt een zoektocht ingezet naar de veranderende betekenis van lokaal gedragen kleding en de duurzame mogelijkheden hiervan.

Lantink gaat respectvol te werk maar ontziet niets. Bewust zoekt de ontwerper spanningsvelden op; tussen bewonderen en ondermijnen, tussen behouden en reclaimen, tussen overleveren en recyclen. Hij bevraagt de waarde, grenzen en het eigenaarschap van lokale dracht – onder andere door zij aan zij te werken met de leden van het Middelburgse community art project Pennywafelhuis. Cultureel betekenisvolle kledingstukken worden uit elkaar gehaald en opnieuw samengesteld. Door herschikking van traditionele kleding, verschuift de betekenis van het begrip ‘Zeeuws’ naar iets totaal nieuws.

Het Zeeuws Museum en Duran Lantink nodigen iedereen uit deel te nemen aan deze zoektocht, om duurzaam toekomstperspectief te scheppen voor een uitstervend maatschappelijk fenomeen.

VIER MET ONS MEE

Op donderdag 27 oktober komen de mensen van het Pennywafelhuis de samenwerking met het Zeeuws Museum en Duran Lantink vieren in onze stand op de Dutch Design Week. Het Pennywafelhuis is gevestigd in een flat aan de Meanderlaan, in de Middelburgse wijk Dauwendaele. Een flat met 250 huishoudens en veel nationaliteiten van diverse samenstellingen en achtergronden. Voorafgaand aan de Dutch Design Week zijn Zeeuwse vrouwen en vrouwen van het Pennywafelhuis gefotografeerd in hun dierbare, traditionele kleding. De foto's zijn te zien in onze stand. Voor deze feestelijke dag komt een deel van deze community naar onze stand en genieten we samen van traditionele hapjes en muziek. Je bent van harte welkom om dit op 27 oktober met ons te komen vieren. Zien we je dan?

Bezoek onze stand van 22 tot en met 30 oktober op Strijp-S, Things that Matter @ Microlab Hall, Kastanjelaan 400.