17 t/m 25 oktober 2020
Traditiegetrouw presenteert het Zeeuws Museum op de Dutch Designweek in Eindhoven de nieuwe design-/modepresentatie die op het programma staat. Dit jaar vindt de DDW alleen online plaats. Het Zeeuws Museum richt virtuele kamers in om het verhaal te vertellen over het onderzoek naar damast. In het najaar van 2021 kunt u de fysieke tentoonstelling in het museum verwachten.

In de 18de eeuwse textielcollectie van het Zeeuws Museum, springen de rijke, glanzende en kleurrijke damasten jasjes meteen in het oog. Tijd voor een grondig onderzoek naar de herkomst van deze stof. Nog niet eerder is het op zo’n grote schaal in samenwerking met vormgevers onderzocht op herkomst, weefbindingen, kleurgebruik, productie en distributie.

Textielontwerper en -onderzoeker Remi Veldhoven en modeontwerper Sjaak Hullekes bieden inzicht in en bewustwording van hedendaagse duurzame ontwerp- en productiemethodes in vergelijking met die van eeuwen daarvoor.

In samenwerking met textielbedrijven als Wolkat (Tilburg) en EE Exclusives - Van Engelen & Evers (Heeze) presenteert het Zeeuws Museum een blik in de totstandkoming van een nieuw jasje van damast.