25 januari 2017

Het Zeeuws Museum presenteert de e-publicatie Sign of the Times, understanding insignia in a world of flux. Het verschijnt naar aanleiding van de tentoonstelling uit 2015: Sign of the Times, Social media van de middeleeuwen, waarin enkele honderden religieuze maar ook prikkelend seksuele insignes zijn samengebracht.

Waar gaat het over?

Sinds de opkomst van sociale media communiceren we steeds meer met elkaar door middel van emoji’s en andere beelden. Ook in het sociale verkeer van de late middeleeuwen speelt beeld een belangrijke rol. Door goed te kijken naar insignes zie je de overgang van de ongeletterde middeleeuwen naar de moderne tijd. De tekens waarmee we nu communiceren geven op hun beurt een verslag van de overgang van een pre-internet tijdperk naar een samenleving waarin digitale verbondenheid niet meer weg te denken is. Samen met kunstenaars, kunsthistorici en communicatiedeskundigen wordt gekeken wat de middeleeuwse insignes en de tekens van onze tijd zeggen over de veranderende samenleving.

Vormgeving

De e-publicatie is vormgegeven door Glamcult Studio. Het verwijst met een knipoog naar hoe de allereerste internetpagina’s eruitzien in de jaren ’90, nu bekend onder de naam Internet aesthetics. Deze vormgeving maakt momenteel een ware comeback door onder de liefhebbers.

Auteurs

Naast kunstenaars Constant Dullaart en Roel Roscam Abbing, die ook deelnamen aan de tentoonstelling, vindt u bijdrages van grafisch ontwerper Ruben Pater, kunsthistoricus Hanneke van Asperen, Willy Piron van de Radboud Universiteit en Tinderexpert Janelle Ward (Erasmus Universiteit).

Voor de tentoonstelling en publicatie Sign of the Times werkt het Zeeuws Museum samen met Kunera, werkgroep middeleeuwse insignes van de Radboud universiteit in Nijmegen.