Op vrijdag 20 en zaterdag 21 mei 2022 komt het Rijkserfgoedlaboratorium van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) naar het Zeeuws Museum voor Lab op pad. Op deze dagen worden objecten uit onze collectie en van musea uit de regio onder de loep genomen voor een kunsttechnisch onderzoek. Kom je ook kijken?

Kosteloos onderzoek voor musea

Tijdens de eerste dag van Lab op pad, vrijdag 20 mei, richten we ons op de collectie van musea uit de regio. Historisch Museum de Bevelanden, Zeeuws Maritiem muZEEum, Stadhuis Zierikzee, Museum Het Warenhuis en het Watersnoodmuseum komen langs met uiteenlopende stukken uit hun collectie. Dankzij Lab op pad krijgen musea de mogelijkheid om kosteloos kunsttechnisch onderzoek uit te laten voeren en meer te weten te komen over een aantal collectiestukken.

Kijkje achter de schermen

Zaterdag 21 mei staat in het teken van onze bezoekers en ben je van harte welkom om te komen kijken én deelnemen. Bezoek je op deze dag het museum? Dan kun je tussen 11.00 en 17.00 uur op zaal komen kijken naar de onderzoeken, vragen stellen en zelf aan de slag gaan. Een uitgelezen kans voor een kijkje achter de schermen. Toegang tot en deelname aan de onderzoeken is gratis, je betaalt alleen een toegangsbewijs voor het museum. Gedurende het weekend worden op de Instagram van de RCE stories gedeeld over de onderzoeken. Zo kun je ook vanuit huis meekijken.

Twee jaar Lab op pad

Onder de naam Lab op pad slaat de RCE een brug tussen wetenschap, kunst en cultuur. Met onderzoeksapparatuur uit het Rijkserfgoedlaboratorium wordt in musea onderzoek gedaan naar objecten uit hun collecties. In twee jaar tijd zal het Lab op pad naar acht musea in heel Nederland komen. Eerdere edities waren in Museum Martena in Franeker, De Museumfabriek in Enschede en Museum Jan Cunen in Oss. In het najaar worden de onderzoeken verricht in het Limburgs Museum en Drents Museum.