Modeontwerper Monique van Heist heeft een nieuw uniform gemaakt voor de suppoosten van het Zeeuws Museum. Het vervangt het in 2007 door Klavers & van Engelen ontworpen pak.

Waarom Monique van Heist

Het museum kiest voor Monique van Heist omdat haar creaties zowel tijdloos als actueel te zijn. Haar iconische, unisex ontwerpen, voert ze uit in comfortabele, hoogwaardige en duurzame stoffen. Ze sluiten naadloos aan bij wat het museum wil uitstralen én wat het personeel wil dragen. Van Heist kent het Zeeuws Museum goed door de tentoonstelling MODEMETMONIQUE die ze er in 2010 presenteerde.

WeRkkleding

Ter inspiratie heeft de ontwerper goed naar de boerenjasjes uit collectie van het Zeeuws Museum gekeken. Ook een zogenaamd bleu de travail, een blauw katoenen werkjasje geliefd bij Franse boeren, is in het ontwerp terug te herkennen. Broek, overhemd en jasje zijn in denim, chambray en moleskin (dik katoen) uitgevoerd om het werkkleding ‘gevoel’ te benadrukken. Door ze naar eigen inzicht en smaak onderling te combineren, ontstaat een divers en speels beeld. Kers op de taart is de variant op de bekende zilveren ‘hello’ veiligheidsspeld van Monique van Heist. De Zeeuws Museum-variant zegt ‘welkom’.

Het personeel heeft het uniform inmiddels in gebruik genomen en is unaniem enthousiast over de kledingstukken. Ook Monique zelf is blij met het resultaat en ziet het als een logische nieuwe stap in haar ontwerpcarrière.

Over Monique van Heist

Monique van Heist (Haarsteeg, 1972) is opgeleid aan de AKI Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Enschede en het Amsterdam Fashion Institute. Haar eigen label moniquevanheist begint ze in 2004 en is inmiddels bij een 30-tal winkels in Nederland en België te koop. Omdat ze niet vast wil zitten aan seizoensgebonden collecties, begint ze in 2009 de collectie hellofashion: een doorlopende collectie van klassiekers waarmee ze het modesysteem uitdaagt. Naast kledingstukken omvat hellofashion ook accessoires en lifestyle producten zoals meubilair en make-up advies. Gedurende een periode van 10 jaar onderzoekt zij de houdbaarheid van haar ontwerpen. Ze werkt niet meer aan halfjaarlijkse collecties maar aan een permanente, groeiende collectie. Iedere zes maanden verschijnen haar ontwerpen in nieuwe kleur- en materiaalvariaties.