8 april 2021

Nog niet de gelegenheid gehad de nieuwe tentoonstellingen H.E.L – Jan de Prentenknipper en Mesheften van Frans Dingemanse te zien? Dit is jouw kans! Het Zeeuws Museum gaat tijdens de Nationale Museumweek met 16 andere landelijke musea open voor een pilot met sneltesten. Mensen met een Museumkaart kunnen op 23, 24 en 25 april het museum bezoeken als ze een kaartje voor een tijdvak reserveren en een negatieve sneltest laten zien. Deze sneltest kan gratis worden gedaan bij deelnemende testcentra, in Zeeland is dat bij Landgoed Rijckholt in Geersdijk. De pilot is onderdeel van het plan waarmee het ministerie van OCW de inzet wil onderzoeken van sneltesten in de culturele sector. Doelen zijn het testen van de infrastructuur rondom sneltesten en cultuurbezoek en te ontdekken hoe dit bezoekers bevalt. Zo wordt zichtbaarder of sneltesten kan helpen het maatschappelijk leven weer op gang te brengen.

Werkwijze voor bezoekers

Mensen met een Museumkaart kunnen vanaf volgende week een tijdvak reserveren bij het museum van hun keuze op www.museum.nl. De Stichting Museumkaart zal het meteen bekend maken op social media als reserveren mogelijk is. Wie een tijdvak reserveert, ontvangt een link om een afspraak voor een gratis sneltest te maken. Ook mensen met een Museumkaart die is “verlopen” na 14 december 2020, kunnen meedoen. Op het geboekte tijdstip kunnen bezoekers dan naar binnen met hun Museumkaart, bewijs van reservering en de negatieve sneltest. Om reisbewegingen te beperken wordt bezoekers gevraagd zoveel mogelijk in hun eigen regio naar een museum te gaan en een testcentrum te kiezen waarvoor ze ook zo min mogelijk extra hoeven te reizen.

Anderhalve meter blijft gelden

Tijdens deze pilot blijft het coronaprotocol gelden (anderhalve meter afstand, mondkapjes, vaste looproutes en desinfectiemiddelen). Uit de ervaringen van 2020 blijkt dat het protocol veilig en verantwoord is.

Museumcafé

Om het bezoek zo aangenaam mogelijk te maken is het Zeeuws museumcafé ook geopend voor een goede kop koffie en huisgemaakte taart.