Voor de zevende keer op een rij is het Zeeuws Museum vertegenwoordigd op de Dutch Design Week in Eindhoven. We zoomen verder in op de tentoonstelling re_USED re_SATIN dat 26 november opent in het Zeeuws Museum. In een breed samenwerkingsverband met een indrukwekkend aantal wetenschappers en vormgevers, onderzoekt het Zeeuws Museum hierin de herkomst én toekomst van 18de en 19de eeuws gebrocheerde damast uit de eigen en andermans collecties. Het textiel is vol toewijding in Norwich (GB) geweven, daarna door onder meer de Zeeuwse man met liefde gedragen. Een laatste brandende vraag die nu op de Dutch Design Week gesteld wordt, betreft de diversiteit aan kleur: Welke verf- en beitsstoffen en nabehandelingen liggen ten grondslag aan dit glanzende, kleurrijke damast? Is groen wel groen of toch ooit blauw? Voor welke keuzes staan we als stof en jas opnieuw geproduceerd worden?

Remi Veldhoven, Hul le Kes, EE Exclusives-Van Engelen & Evers, Wolkat, Michael Nix, Art Proaño Gaibor / Rijkserfgoedlaboratorium, Loret Karman / De Amsterdamse Steek, Betty Stikkers en het Zeeuws Archief tonen hun bevindingen en bedenkingen.