Persbericht

Den Haag, 20 juni 2022 – Nederlandse musea en VluchtelingenWerk Nederland nodigen alle vluchtelingen in Nederland uit om een bezoek te brengen aan één of meer culturele hoogtepunten van ons land. Zo maken zij kennis met de geschiedenis en alles waar Nederland voor staat, en leren zij het land kennen dat hun nieuwe thuis is. De VriendenLoterij maakt dit mogelijk met een schenking van 1,25 miljoen euro.

Kunst en cultuur essentieel onderdeel van de Nederlandse samenleving

Recent heeft Nederland opnieuw te maken met grote aantallen vluchtelingen vanwege de oorlog in Oekraïne. Maar vluchtelingen zijn van alle tijden. Ze verblijven soms al jaren in Nederland in asielzoekerscentra, wachtend op een verblijfsvergunning, dan wel een huis. Vandaaruit is het lastig Nederland te leren kennen, wat ze wel graag willen. Vanuit de gedachte dat kunst en cultuur een essentieel onderdeel is van de Nederlandse samenleving, worden alle bewoners in de AZC’s en noodopvang welkom geheten in de musea.

Marjan Ruiter, directeur Zeeuws Museum: “De samenwerking tussen de Nederlandse musea en VluchtelingenWerk vind ik heel waardevol. Musea en andere culturele instellingen bieden al langer speciale voorzieningen en programmering aan voor vluchtelingen van over de hele wereld. Met de kennis en expertise van VluchtelingenWerk kunnen wij de doelgroep nu nóg beter bereiken. De financiële ondersteuning van de VriendenLoterij is daarbij voor musea in deze post-corona tijd meer dan welkom”.

Yuliia, uit Oekraïne: “Ik ben heel blij met dit initiatief. Naar het museum gaan is iets wat we thuis vaak deden en dat vind ik heel waardevol. Nu we hier wonen, kunnen we zo Nederland nog beter leren kennen en daar zie ik naar uit!”

Mirjam Huisman, directeur VluchtelingenWerk: “We zien dat veel vluchtelingen in de opvanglocaties op zoek zijn naar positieve inspiratie, buiten het AZC of de noodopvang. Museumbezoek kan zorgen voor nieuwe inzichten en vluchtelingen verder helpen op hun weg in Nederland. Daarom ondersteunt VluchtelingenWerk dit initiatief van harte”.

Dorine Manson, managing director VriendenLoterij en Postcode Loterij: “VluchtelingenWerk Nederland richt zich op de belangrijkste behoeften van vluchtelingen: juridische zekerheid om in Nederland te mogen blijven en begeleiding bij het opbouwen van een nieuw bestaan in Nederland. De Nationale Postcode Loterij levert daar, dankzij de deelnemers, al ruim 30 jaar een substantiële financiële bijdrage aan. Deze unieke samenwerking tussen de Nederlandse musea en VluchtelingenWerk draagt daar op bijzondere wijze extra aan bij. Een kennismaking met Nederland die we vanuit de VriendenLoterij graag mede faciliteren”.

134 miljoen voor het cultuur en welzijn in Nederland

De VriendenLoterij schenkt dit jaar een bedrag van 134 miljoen euro aan organisaties op het gebied van cultuur, behoud van cultureel erfgoed en welzijn. Dankzij de loterijdeelnemers gaat van ieder lot tenminste 40% van de inleg naar de goede doelen en culturele partners.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:
VriendenLoterij, afdeling Communicatie
T: 020-209 2050