Het Zeeuws Museum is een intensieve samenwerking aangegaan met modeontwerperscollectief Das Leben am Haverkamp voor een complete herinrichting van de modezalen. De nieuwe inrichting richt zich op waarnemen en doorgeven van verhalen en kennis over mensen en dingen die voorbij zijn. Voorwerpen die een nieuwe, jonge generatie niet herkent. Objecten die tot de verbeelding spreken en kennis die in de loop van de jaren is opgetekend of mond op mond is doorgegeven. Daardoor is deze ingekleurd en (anders) geïnterpreteerd.

Wat speelt er zich in je hoofd af als je naar een voorwerp kijkt? Een fascinerend proces voor elke museumbezoeker. Wat is het voor een ding, waarvoor dient het, hoe is het gemaakt, wie heeft het gemaakt, waarom is het hier op deze plek, in deze provincie? Of voor de meer poëtische bezoeker: wat doet een voorwerp met je, brengt het herinneringen terug, nieuwe beelden, geuren of dromen? Geeft het kennis of roept het nog meer vragen op? Is de waarneming doorspekt van heimwee of een visioen?

NIEUWE INTERPRETATIE

De verwondering over en het zelf interpreteren van lokale voorwerpen uit de collectie Streekdracht en Huisraad van het Zeeuws Museum fascineert Das Leben am Haverkamp. Het is de aanleiding voor het ontwikkelen van een nieuwe collectie kleding, accessoires en andere gebruiksvoorwerpen door dit Haagse ontwerperscollectief. Anouk van Klaveren, Dewi Bekker, Christa van der Meer en Gino Anthonisse gaven eerder dit jaar de bezoeker van het museum een opdracht ‘Geef ons van 40 willekeurige objecten uw omschrijving en wij geven u onze interpretatie terug’.

Doorgaans gebeurt de interpretatie ná het waarnemen van een collectiestuk. Nu is deze waarneming het startpunt van een nieuwe interpretatie. Das Leben am Haverkamp legt met dit waarnemingsspel en hun eigen collectie een brug tussen verleden en toekomst, tussen weten en fantaseren, tussen het beeld van jezelf of dat van de ander.

OVER DAS LEBEN AM HAVERKAMP

De vier ontwerpers – Anouk van Klaveren (1991), Christa van der Meer (1988), Dewi Bekker (1990) en Gino Anthonisse (1988) – vormen sinds 2014 samen het collectief Das Leben am Haverkamp. Na hun studie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, richten de ontwerpers allen een individuele praktijk op. Ze opereren op het snijvlak van verschillende kunstdisciplines en creëren samen de benodigde context voor hun ongepolijste hersenspinsels en onconventionele benadering van mode. Zo vormen zij een front in het huidige landschap van mode en design. Onontgonnen terrein wordt verkend tijdens de inventieve presentaties en performances. Dit resulteerde in spraakmakende projecten zoals Gefelicifashion, Quirky Cruise en Bravado - A pretentious, swaggering display of courage. Voor de laatstgenoemde ontving het collectief in oktober 2017 een Dutch Design award in de categorie Fashion, naast ook genomineerd te zijn in de categorie Young Designer.

Projecten van de vier zijn te zien geweest tijdens onder andere Salone del Mobile in Milaan, London Fashion Showcase, Centraal Museum Utrecht, Gemeentemuseum Den Haag, Boom city in Chengdu in China, Dutch Design Week en als openingsshow van Amsterdam FashionWeek.