Documentairemaker Jos de Putter is bekend van Het is een schone dag geweest (1993), de film waarin hij het laatste actieve jaar van zijn ouders op hun boerderij in Zeeuws-Vlaanderen vastlegde. Sindsdien heeft de Putter enkele installaties gemaakt rondom het thema ‘roots’ en afscheid. Deze zijn nu voor het eerst samen te zien in het Zeeuws Museum. 

Landschappen

Centraal in de tentoonstelling staat de nieuwe serie Landschappen (2017). Het is een serie van 6 wisselende videoportretten van boeren en landarbeiders die een leven lang met de hand hebben gewerkt. In hun blik ligt verscholen wat we eigenlijk niet onder woorden kunnen brengen. Het is de opslagplaats waarin een leven mét en ván de grond bewaard is gebleven.

De installatie Zeeuwse Klei (2013) uit de collectie van het Zeeuws Museum, is een video-drieluik, ontstaan uit opnames die een jaar lang werden gemaakt van een stukje aardappelveld van 2 bij 2 meter. Een verstild en fascinerend schouwspel van de natuur met als hoogtepunt een nietsvermoedende, passerende fazant.

In Passanten (2005) portretteert Jos de Putter lege bushokjes in het desolate Zeeuws-Vlaamse landschap waaronder hij stukjes ‘gevonden geluid’ en ‘verwaaide gesprekjes’ monteert.

Jos de Putter

Jos de Putter (1959) maakte tien internationaal bekroonde, lange documentaires en tientallen televisiedocumentaires. Hij was van 2007 tot 2013 eindredacteur van VPRO Tegenlicht. Momenteel stuurt hij videocorrespondenten over de hele wereld aan voor het maken van webdocumentaires voor het online platform De Correspondent.