Een bezoek aan het Zeeuws Museum is voor zowel inwoners als bezoekers van Zeeland een bijzondere ervaring. Het inspireert, prikkelt de verbeeldingskracht en biedt (een moment van) ontspanning en reflectie. De verhalen bij de objecten geven aanleiding tot nieuwe inzichten en stimuleren creativiteit.

In 2015 presenteert het museum de tentoonstellingen Tasten in het duister. Hoe een verloren Van Reymerswale wordt herontdekt (uitlopend van 2014), Schieten tegen het vergeten. Fotografie in Zeeland tijdens WOII, en Sign of the Times. Social media van de middeleeuwen. In het kader van het meerjarige project HANDWERK vindt de presentatie plaats van het Meesterstuk van Antoine Peters.

Het Zeeuws Museum bedient een breed publiek van inwoners en (buitenlandse) bezoekers van Zeeland. Twee doelgroepen binnen dit totale publiek krijgen extra aandacht, namelijk jongeren en senioren. Dit vertaalt zich in programma's voor bezoeken, educatie en samenwerking.

Het Zeeuws Museum inspireert en verwondert het publiek met een verrassend en onverwacht beeld van het Zeeuwse verleden én het Zeeland van nu en de toekomst. Het museum verbindt het Zeeuws cultureel erfgoed met de wereld.

 

Tentoonstellingen

Tasten in het duister. Hoe een verloren van Reymerswale wordt herontdekt

29 maart 2014 t/m 1 maart 2015

Campagnebeeld Tasten in het duister. Hoe een verloren Van Reymerswale wordt herontdekt
Foto Koen Hauser i.s.m. Maarten Spruyt. Kleding Jef Montes. Hoofdbekleding Jef Montes & Jacob Kok

In Tasten in het duister. Hoe een verloren Van Reymerswale wordt herontdekt staat een 16e-eeuws schilderij centraal dat wordt toegeschreven aan de Zeeuwse schilder Marinus van Reymerswale (1490 Reimerswaal - 1546 Goes). 'De Roeping van Mattheüs' is echter zodanig beschadigd, dat we ons moeilijk kunnen voorstellen hoe het er oorspronkelijk heeft uitgezien. Het Zeeuws Museum vroeg aan zes kunstenaars om het gehavende schilderij door middel van kunstwerken te herdenken, te herstellen of te herscheppen. Ze helpen je een voorstelling te maken van wat voorbij, verloren of onzichtbaar is.

Met Zachary Formwalt, Koen Hauser i.s.m. Maarten Spruyt, Christian Jankowski, Marijn van Kreij, Katja Mater, Maarten Vanden Eynde en Marinus van Reymerswale.

 

HANDWERK - en Presentatie Meesterstuk Antoine Peters

22 november 2014 t/m 29 mei 2016

Campagnebeeld HANDWERK, Meesterstuk Antoine Peters
Foto Lonneke van der Palen

In HANDWERK nodigt het Zeeuws Museum ontwerpers en vakopleidingen uit om aan de slag te gaan met ambachtelijke technieken. De meest gespecialiseerde ambachtslieden dragen zorg voor de kennisoverdracht om een nieuwe generatie te inspireren tot hedendaagse toepassingsmogelijkheden. In het eerste deel staat de vouw- en plooitechniek uit de Zeeuwse streekdracht centraal. De Middelburgse mevrouw Vos (92) is meester in het stijven en plooien van mutsen en jakken. Zij leert modeontwerper Antoine Peters en de studenten van Meesteropleiding Coupeur de fijne kneepjes van het vak.

Bijna een jaar lang deed Antoine Peters onderzoek naar een 19e-eeuws jak. Dit ingenieus gevouwen en strak gesneden vrouwenkledingstuk uit de Zeeuwse streekdracht bestaat uit één lap die in zijn geheel wordt verwerkt. De ontwerper ontrafelt de geheimen van de eeuwenoude vouwtechniek en maakt deze zichtbaar in zijn comfortabele uniseks Jaktrui. Het meesterstuk wordt tot het voorjaar van 2016 in de HANDWERK-tentoonstelling gepresenteerd. In de HANDWERKPLAATS is zijn hele creatieve proces inzichtelijk gemaakt.

 

Schieten tegen het vergeten. Fotografie in Zeeland tijdens WOII

21 maart t/m 22 november 2015

Razzia in Goes
Foto Jo Vissers

Het eenzijdige en vaak door (zelf)censuur bepaalde beeld dat wij van de Tweede Wereldoorlog hebben, is gevormd door erkende militaire fotografen en grote persbureaus. Toch zijn er tijdens de Tweede Wereldoorlog veel foto’s door particulieren gemaakt. Burgers en fotografen maakten (vaak in het geheim) opnamen van het leven in de bange dagen van de bezettingstijd. De manier waarop deze amateurfoto’s zo een direct en authentiek beeld van de bezettingsjaren geven, is in historisch opzicht vaak onderbelicht gebleven.

In de presentatie staan de foto’s van Zeeuwen Cornelis Pieter Snijders, Neeltje Flipse-Roelse, Jo Vissers, Rykel ten Kate, Jos de Ligny en Fa. Dert centraal. Ondanks de risico’s hebben zij ieder op eigen wijze hun omgeving ten tijde van de bezetting vastgelegd. Ze fotografeerden bijvoorbeeld razzia’s voor de Arbeitseinsatz of een V2-transport, verdekt opgesteld vanuit een portiek of vanachter het raam van een woning. Gewapend met een camera probeerden ze daarmee het vergeten tegen te gaan.

 

Sign of the Times. Social media van de middeleeuwen

12 december 2015 t/m 30 oktober 2016

Campagnebeeld Sign of the Times
Foto Koen Hauser

De insignes in deze tentoonstelling zijn eeuwenoude loodtinnen broches die vanwege de conserverende werking opvallend vaak in de Zeeuwse klei worden gevonden. De broches vertonen de meest uiteenlopende afbeeldingen - van religieus tot uiterst obsceen. Met name de penissen en vagina’s met vleugels, baarden en benen spreken tot de verbeelding. In de middeleeuwen werden deze goedkope speldjes op grote schaal door alle lagen van de bevolking in West-Europa gedragen. Wat wilde de drager hiermee zeggen? En welke betekenis heeft deze bijna verdwenen beeldcultuur nu voor ons? Gedurende de tentoonstelling zoeken we, met behulp van social media, naar antwoorden. Mediakunstenaars Dennis de Bel, Roel Roscam Abbing en Constant Dullaart leggen voor de tentoonstelling nieuwe relaties tussen de middeleeuwse en huidige beeldcultuur.