Een vol jaar voorbij. Een jaar met vernieuwing en groei maar zeker ook continuïteit. De nieuwe focus van het museum, geformuleerd in 2014 als missie tot het verbinden van nieuwe generaties met het erfgoed van Zeeland, is dit jaar tot volle bloei gekomen. We presenteren ons nadrukkelijker naar buiten met projecten waarin zowel de verbinding van het publiek met het erfgoed als groepen publiek met elkaar èn met het museum centraal staan.
HANDWERK is als meerjarig project met aandacht voor oude technieken een mooi voorbeeld van deze verbinding. Na de vouw- en plooitechniek uit de Zeeuwse dracht en presentatie van het meesterstuk van Antoine Peters, is dit jaar de focus verlegd naar de houtbewerking, waarbij wordt samengewerkt met meesterstoelenmaker Caspar Labarre, Historische Scheepswerf C.A. Meerman in Arnemuiden en het Goese Lyceum.

Naast HANDWERK en bijbehorende HANDWERKPLAATS boden we dit jaar een flinke dosis inspiratie en verwondering in de aansprekende en karaktervolle tentoonstellingen Sign of the Times, Kunstmuseum en Uyt eygen ervarentheyd. Of het nu middeleeuwse insignes, kunstwerken of de wondere insectenwereld van Johannes Goedaert betreft, de verbinding tussen bezoeker en hedendaagse (belevings)wereld, onze fysieke omgeving en zo dus ook ons kostbare erfgoed staan centraal.

Zeeuws Museum in de school, ons educatieprogramma en bijna boegbeeld van het Leren & Verbinden, is inmiddels uitgegroeid tot volwaardig educatief project. Leerlingen en hun ouders maar ook onderwijzend personeel worden telkens opnieuw enthousiast verbonden met cultureel erfgoed en museum. Maar ook andere projecten en activiteiten hebben bijgedragen aan het leren en verbinden van (nieuwe) generaties. Dit jaar is de nieuwe website met speciale ontdekfunctie gelanceerd. Bezoekers kunnen nu ook van huis uit online verdwalen in de collectie. Met ZM Jong hebben we dit jaar een bijzonder promotieteam van acht tieners in actie gehad, zowel binnen als buiten het museum. Onvergetelijk Zeeuws Museum, ons programma voor mensen met dementie en hun mantelzorgers, zorgt met goede regelmaat voor een prettige ontmoetingsplek om even het vergeten te vergeten. We zijn nu gestart met een nieuw experiment om de collectie toegankelijk te maken voor mensen met een verstandelijke beperking, in samenwerking met Stichting Arduin.

Publieksevenementen zoals Open Monumentendag, Middelburgse Stadsfeesten en Nacht van de Nacht zorgden evenals de BankGiro Loterij Open Dagen ook dit jaar voor topdrukte in het museum. Social media met instrumenten als Facebook en YouTube verbonden tenslotte op geheel andere en verrassende eigen wijze allerlei generaties met het erfgoed van Zeeland.

Onze collectie, de basis voor het Inspireren & Verwonderen maar ook het Leren & Verbinden is dit jaar vaak onderwerp van onderzoek. Dit heeft regelmatig verrassende invalshoeken en resultaten tot gevolg. Voor behoud en onderhoud wordt doorlopend aan de collectie gewerkt. In voorbereiding op de nieuwe geschiedenispresentatie van komend jaar zijn diverse werken grondig onder handen genomen. Dit proces achter de schermen is in opdracht door filmmakers Hoekman Brothers vertaald in vijf korte docu's met als titel Even geduld a.u.b.

Bijzondere uitbreiding van onze collectie vond dit jaar plaats met The Unveiling. Twee bronzen kanonnen met daarbij een aluminium beeld van Sjuul Joosen. Vader en zoon Burgerhuys, eens actief in de klok- en geschietgieterij in de Middelburgse Abdij, hebben zo op eigentijdse wijze hun weg terug gevonden.

In de zomer is de twaalf jaar oude huisstijl vervangen door een nieuwe, gemaakt door Hans Gremmen. Hedendaags en fris met een nieuw iconisch beeldmerk van Zeeuws Museum met kleding opgebouwd uit collectiestukken! Ook de jeugdprogrammering is aangepast, met een nieuwe laag van kleurrijke iconen en silhouetten van collectiestukken.
Een nieuwe interne vorm van samenwerken binnen de organisatie van het museum zorgt dat ook de motor van dit alles een boost heeft gekregen. Samen met het managementteam zorgen de vier zelfsturende teams voor een verbeterde communicatie, meer zelfsturing en een optimistische toekomstvisie van de medewerkers. Het Europees Sociaal Fonds heeft deze aanpak dit jaar tot voorbeeldproject benoemd.

Een jaar vol ...

Directeur Zeeuws Museum