Four ways of launching a book

Middels de kunst van het spektakel lanceren vier speciale gasten het boek Zeeuws Museum x Das Leben am Haverkamp. De publicatie geeft een bijzondere kijk op een niet alledaagse samenwerking tussen de bezoeker van het Zeeuws Museum en het collectief Das Leben am Haverkamp. Met bijdragen van o.a. Heske ten Cate, Leonie Dronkert en Mari van Stokkum en vormgegeven door Studio Lennarts & de Bruijn.
Op de avond van de lancering is het boek verkrijgbaar voor 20 euro. Met Joost Haverkamp als host, te midden van een audiolandschap van Pieter van Vliet, proosten we graag met je.

Boeklancering
Vrijdag 30 november 2018
17.00 - 19.00 uur
Welkomstwoord
17.30 uur door Marjan Ruiter, directeur Zeeuws Museum
Stroom Den Haag
Hogewal 1-9
2514 HA Den Haag

Aanmelden boeklancering:

De pers wordt van harte uitgenodigd. De kunstenaars, vormgevers en diverse auteurs zijn aanwezig. Aanmelden voor journalisten is niet verplicht, maar wel gewenst via info@zeeuwsmuseum.nl.
Meer informatie over de tentoonstelling Zeeuws Museum x Das Leben am Haverkamp vindt u hier.

Publicatie Zeeuws museum x Das Leben am Haverkamp

Het boek Zeeuws Museum x Das Leben am Haverkamp verscherpt de raadselachtige relatie tussen dingen en woorden en de fundamentele betekenis van voorwerpen in het leven van nu en dat van onze voorouders. Deze kleurrijke uitgave geeft een bijzondere kijk op een niet alledaagse samenwerking tussen de bezoeker van het Zeeuws Museum en het kunstenaarscollectief Das Leben am Haverkamp.
Vanuit verschillende perspectieven reflecteren schrijvers in het boek op deze onconventionele samenwerking tussen het collectief en de museumbezoeker. Met teksten van Mari van Stokkum (filosoof), Leonie Dronkert (antropoloog) en Heske ten Cate (artistiek directeur Nest) en Robin Barry (auteur).

[...] Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp geeft een slimme draai aan deze verhalentraditie, met rekenschap dat de overdracht van ideeën aan elkaar hangt van de interpretaties en misverstanden. Ze zetten dit proces juist in als een troefkaart; het mechanisme van de vervormende interpretatie wordt gezien als een kans om interessante dingen boven te laten drijven.” - Heske ten Cate & Robin Barry.

Documentatie van de gemaakte objecten en de originele depotstukken komen samen met snapshots uit het atelier, tentoonstelling schetsen, tekeningen en collages van de kunstenaars. Ondersteund door grafische uitingen van Studio Lennarts & de Bruijn is de publicatie een visueel feest.

De publicatie verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling die nog te zien is tot en met 9 juni 2019.

De tentoonstelling

In opdracht van Das Leben am Haverkamp nodigt het Zeeuws Museum in het prille voorjaar van 2017, veertig van zijn bezoekers uit een beschrijving te geven van veertig willekeurige collectiestukken uit het depot. De subjectieve beschrijvingen van de bezoeker van streekdracht, sieraden en huisraad uit de collectie van het museum zijn voor het collectief aanleiding voor het ontwikkelen van een nieuwe serie objecten, zonder de beschreven museumobjecten ooit te hebben gezien. Das Leben am Haverkamp legt met deze werkwijze een brug tussen verleden en toekomst, tussen weten en fantaseren, tussen je eigen beeld en dat van de ander.

Das Leben am Haverkamp

Anouk van Klaveren (1991), Christa van der Meer (1988), Dewi Bekker (1990) en Gino Anthonisse (1988), vormen samen het kunstenaarscollectief Das Leben am Haverkamp. Na hun studie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag richten de ontwerpers alle vier een individuele ontwerppraktijk op. Zij opereren op het snijvlak van verschillende kunstdisciplines en creëren samen de benodigde context voor hun ongepolijste hersenspinsels en onconventionele benadering van mode. Dit resulteert in spraakmakende projecten zoals Gefelicifashion, Quirky Cruise en Bravado - A pretentious, swaggering display of courage. Voor de laatstgenoemde ontvangt het collectief in oktober 2017 de Dutch Design Award in de categorie Fashion.

Bibliografische gegevens publicatie

Titel: Zeeuws Museum x Das Leben am Haverkamp
ISBN: 978-90-74038-24-9
Oplage: 300
Concept: Das Leben am Haverkamp
Samenstelling: Das Leben am Haverkamp
Teksten van: Aukje Dekker, Gijsje Heemskerk, Heske ten Cate & Robin Barry,
   Leendert Sonneveld (Glamcult Studio), Leonie Dronkert, Mari van Stokkum
Interviews met: Hans van der Meer, Piet Westenend, Marjan Ruiter, Karina
    Leijnse
Redactie: Das Leben am Haverkamp, Zeeuws Museum
Vormgeving: Studio Lennarts & de Bruijn
Cover: Studio Lennarts & de Bruijn
Vertalingen: Phoenix Rivers, Vanhemelrijk Tekst, Web en Redactie
Uitvoering: softcover
Drukkerij: Drukkerij Tielen
Druk: offset-druk
Stofomslag: 90 grs Biotop, bedrukt in 4 PMS kleuren
Omslag: 300 grs Biotop bedrukt in zwart en 2 pms kleuren
Binnenwerk: 90 grams Biotop bedrukt in 4 PMS kleuren + black & 60 grams
    Melo bedrukt in full color Japans gevouwen
Bindwijze: garenloos gebrocheerd
Aantal pagina’s: 128 Formaat: 170 mm x 240 mm
Lancering: 30 november 2018
Prijs: € 20,00

Recensie-exemplaren en interviewverzoeken

Voor meer informatie, recensie-exemplaren en/of interviewverzoeken kunt u contact opnemen met de uitgever via info@zeeuwsmuseum.nl of via telefoonnummer 0118 653 000. Das Leben am Haverkamp is bereikbaar op telefoonnummer 06 55771759 of stuur een email naar: joost@daslebenamhaverkamp.com.