In twee middagen onderzoeken we wat we nu wél en wat we niét weten over de beeldtaal van de middeleeuwer. Welke kennis bezitten wij nu nog over de deze verhalen en beelden? En hoe interpreteren wij deze? Deze masterclass wordt verzorgd door Tonnie Jobse, docent Vrije Academie.

PROGRAMMA:

Zaterdag 12 maart 2016 | 14.00-16.30 uur

Beeldtaal in de middeleeuwen: wat weten we WEL?

Tijdens de middeleeuwen verschuift langzamerhand de nadruk van het beeld naar de geschreven tekst. Ook vóór de uitvinding van de boekdrukkunst neemt taal al een belangrijke rol in. Binnen de volkscultuur van de vroege middeleeuwen worden allerlei verhalen verteld. Wie waren de vertellers van deze verhalen en hun publiek? Speelden de insignes daarbij eigenlijk een rol?
De insignes komen uit een periode waarin vooral via beeldtaal werd gecommuniceerd. Is deze beeldtaal dan ook gebruikt door koningen, kerkvaders, edelen, burgers en boeren? En zijn wij als hedendaagse kijker in staat deze beeldtaal te lezen? Aan de hand van het werk van filosoof Umberto Eco (Italië 1932 – 2016) wordt getracht antwoord te vinden op deze vragen.

Zaterdag 19 maart 2016 | 14.00-16.30 uur

Beeldtaal in de middeleeuwen: wat weten we NIET?

Er zijn grenzen aan wat wij kunnen weten van de middeleeuwse beeldcultuur. Sommige beelden zijn niet meer te begrijpen, omdat de verhalen erachter zijn verdwenen. Maar er zijn meerdere manieren om beelden te duiden, te verklaren en te interpreteren. Duidelijk is dat de insignes vaak een rituele of magische functie hebben. In onze huidige beeldcultuur zijn daar nog steeds voorbeelden van te vinden. Zoals de verborgen veiligheidscamera’s die het kwaad moeten afzweren. In onze volkse humor, het absurdistisch theater en de digitale communicatie speelt de verbeelding een rituele en  allesoverheersende rol.
Tonnie Jobse introduceert onder meer het denken van de schrijver Roland Barthes. Deze filosoof en semioticus introduceert een structuralistische analyse: de beschouwing van de gelaagdheid aan (verborgen) betekenissen in de dingen om ons heen. Ook wordt aandacht besteed aan de fenomenologie en het werk van Jacques Derrida.

Deelnemen aan de masterclass kost € 12,50* per keer. Het Zeeuws Museum verzorgt koffie en thee tijdens de cursus.

Aanmelden voor een enkele lezing of beide, kan voor 10 maart, via rondleidingen@zeeuwsmuseum.nl of telefonisch: 0118 65 3000.

*Prijs exclusief entree museum en de entree is gratis voor museumkaarthouders