Programma:

11.00 tot 17.00 uur: gratis entree
12.30 tot 15.15 uur: Kinderworkshop Leer je eigen naam schrijven in het Afákaschrift door Ronald Dijkman (duur 45 min)
12.30 tot 15.15 uur: Workshop Angisa Vouwen door Andy Arduin (duur 45 min)
13.00 uur: Panelgesprek met Onias Landveld, Angélique Duijndam, Marcos Valster Da Costa Fereira en Marjan Ruiter
15.30 uur: Officieel openingsmoment met Rapper Cycz en directeur Marjan Ruiter
Er is muziek, Surinaams eten en schaafijs. Meer details volgen!

Over de tentoonstelling:

Het is ruim 160 jaar geleden dat slavernij is afgeschaft maar de ongelijke raciale verhoudingen die in honderden jaren zijn opgebouwd, zijn niet vanzelf verdwenen. In deze tentoonstelling, die we overnemen van het Wereldmuseum, stellen we de vragen: wat is ons gedeelde slavernijverleden? Hoe gaan we er tegenwoordig mee om en hoe kunnen we een gemeenschappelijke toekomst maken? Dit doen we aan de hand van historische objecten, kunstwerken en interviews met wetenschappers en andere deskundigen. Tegelijkertijd start de Zeeuwse editie van het handwerkproject Draden van ons Nederlandse slavernijverleden. In werkplaatsen in heel Zeeland, waaronder in het Zeeuws Museum, wordt de komende maanden samengewerkt aan een driedelig wandkleed genaamd CARGAZOEN, ARMAZOEN, RETOUREN.

Lees via deze link meer over de tentoonstelling Heden van het slavernijverleden.