Het Zeeuws Museum heeft sinds 2020 een online tekenclub: ZM TEKENEN. De inspiratiebron hiervoor is de online collectie. In 2021 raakt kunstenaar Liesbeth Labeur uit Middelburg geïnspireerd door het schilderij Blauwe appelboom met golvende lijnen I van de kunstenaar Piet Mondriaan.

BLAUWE APPELBOOM MET GOLVENDE LIJNEN I

De kunstenaar Liesbeth labeur ontdekt en bekijkt de talloze schetsen die Piet Mondriaan maakte in Domburg en dan vooral in de duinen, het bos en op het strand. Piet Mondriaan maakt deze schetsen om dat wat hij waarneemt te verbeelden, maar ook juist om zijn ideeën te ordenen. Voor het maken van een schets gebruikt een kunstenaar verschillende materialen, zoals houtskool, vetkrijt en inkt. Het meest gebruikte materiaal is houtskool.

Bestaat de blauwe appelboom nog? Met die vraag in het achterhoofd gaat Liesbeth Labeur naar Domburg en naar de plekken waar Piet Mondriaan moet zijn geweest. Zij verplaatst zich in de kunstenaar Piet Mondriaan en doet dan een wonderlijke ontdekking: want hoe is het schilderij met de blauwe appelboom en golvende lijnen eigenlijk bedoeld? Wat heeft Piet Mondriaan nu precies gezien?

KUNSTENAAR LIESBETH LABEUR

Liesbeth Labeur werkt met eigengemaakte materialen. Van verse wilgentakken maakt zij houtskool, vetkrijt en inkt. En met deze materialen tekent en schildert de kunstenaar. Zo ontstaat een reflectie op en een ode aan de Blauwe appelboom van Mondriaan.

ZM TEKENEN ONLINE

Kunstenaars doen onderzoek en ontwerpen tekenopdrachten voor de online bezoekers van het Zeeuws Museum. Geïnspireerd door de film? Kijk in de online collectie of ontdek al schetsend een boom in je directe omgeving. Resultaten kunnen worden gedeeld op Pinterest en Instagram.

Liesbeth Labeur: maak van de boom je eigen materiaal. Geïnspireerd op de Blauwe appelboom met golvende lijnen I van Piet Mondriaan.

MEER FILMS KIJKEN?
Kijk in de playlist voor de andere kunstenaarsfilms voor ZM TEKENEN.