20 juni 2019

Het favoriete collectiestuk van een van onze zakelijke vrienden, dit keer met Ewoud Verhoef, plaatsvervangend directeur van de Centrale Organisatie Voor Radioactief Afval (COVRA).

Goed geaarde import

Geboren in Boston, uit een Amsterdamse vader en Groningse moeder, groeide Ewoud na de verhuizing naar Nederland op in de omgeving van Rotterdam. Op licht aandringen van zijn Zeeuwse vrouw en na een tussenstop in Bergen op Zoom werd voor Middelburg gekozen als woonplaats. De positieve verhalen, de prachtige stad en het vakantiegevoel dat je overvalt wanneer je hier aan komt rijden, trokken hem over de streep. De rust, het mooie landschap en de nabijheid van water hielpen snel te aarden.

De carrière van Ewoud begon bij COVRA als onderzoekscoördinator en sinds 2009 bekleedt hij de rol van plaatsvervangend directeur. In deze rol houdt hij zich bezig met onder andere onderzoek, ontwikkeling, internationale samenwerking en communicatie. Dat hij in zijn werk, naast veel kennis over radioactief afval, veel kennis op zou doen over kunst, had hij zich op voorhand niet kunnen bedenken.

COVRA, bewaren als hoofdtaak

COVRA heeft, als enige organisatie in ons land, het mandaat gekregen om radioactief afval in te zamelen, te verwerken, veilig op te slaan en uiteindelijk in de diepe ondergrond te bergen. Dit doen zij voor zo’n 1000 bedrijven en organisaties in Nederland, die werken met radioactieve stoffen voor onder andere energieopwekking en medische doeleinden. Anders dan je wellicht zou verwachten is COVRA een heel open organisatie, zowel in het contact met de buitenwereld als op het gebied van huisvesting. Met glas in plaats van beton, water in plaats van hekken en veel ruimte voor kleur en kunst, wordt transparantie ingezet ter versterking van de veiligheid en het veiligheidsgevoel.

Het is de taak van het veilig bewaren voor lange termijn, die een link vormt met de taken van een museum. Kunst en erfgoed worden dan ook veelvuldig als metafoor gebruikt om toe te lichten wat COVRA doet. Zo is het bezoekerscentrum ingericht als expositieruimte met wisselende tentoonstellingen, zijn er onder andere replica’s van onze wandtapijten te zien en is een stukje radium dat ooit van Marie Curie was, tentoongesteld. Maar de verbinding met musea gaat nog verder. COVRA is namelijk regionaal depot voor diverse musea en fungeert tevens als nooddepot in rampsituaties.

Favoriete plek in Zeeland

Wanneer je het geluk hebt in Zeeland te wonen, dan deel je dat geluk graag. Ewoud en zijn gezin nemen gasten het liefst mee langs verschillende plekken in de binnenstad van Middelburg of naar de voetbalvereniging waar de kinderen actief zijn en een goede sfeer hangt. Een favoriet plekje in Middelburg aanwijzen wordt moeilijk, want er is zoveel moois te zien.

Verhalen voor de toekomst

De Abdij en het Zeeuws Museum worden door Ewoud ook genoemd als hoogtepunten van Middelburg, waar hij graag de originele wandtapijten bezoekt. Het was dan ook een lastige keuze om deze of onze mummie aan te wijzen als zijn favoriete object in ons museum. Voor zijn kinderen is het een uitgemaakte zaak, zij zetten de mummie met stip op nummer één. Maar de verhalende kracht van de wandtapijten spreekt toch wel erg tot de verbeelding. “Verhalen helpen ons om te begrijpen en naast feiten ook de achtergrond van gemaakte keuzes en beslissingen voor de toekomst veilig te stellen.” Staande voor het wandtapijt de ‘Slag bij Rammekens’ merkt Ewoud op dat het bijna geen toeval kan zijn dat de locatie op het tapijt waar een stralende zon te zien is, wel erg overeenkomt met de plek waar COVRA gevestigd is.

Ewoud, bedankt voor het openhartige gesprek en COVRA, bedankt voor de steun aan ons museum. Jullie helpen ons op meerdere manieren het erfgoed van Zeeland te bewaren en te verbinden met nieuwe generaties.

Wil je meer weten over het zakelijk vriendschap? Kijk dan op de website of neem dan contact op met Claudia Urru via 0118 653000 of info@zeeuwsmuseum.nl.