Wandtapijt Beleg van Zierikzee gaat op reis. Vandaag wordt het uit de tentoonstelling Dit is Zeeland gehaald en gaat het voor een bruikleenperiode naar het Rijksmuseum. Daar is het vanaf 12 oktober te zien in de tentoonstelling 80 Jaar Oorlog. In 2018 is het 450 jaar geleden dat deze begon.

Op de lege plek komt het Fragment van een Spaanse scheepsvlag (1570-1630) te hangen die we in bruikleen hebben van het Rijksmuseum. Het verhaal gaat dat tijdens de Slag bij Bergen op Zoom in 1574 het schip van de Spaanse admiraal De Glymes het Zeeuwse admiraalsschip een voltreffer geeft. Hierna wordt het Spaanse schip zelf door verschillende Zeeuwse schepen aangevallen. Tijdens de gevechten maakt Jasper Leynsen, een scheepsjongen uit Zoutelande, de Spaanse scheepsvlag buit. Deze heldendaad leeft nog lang in het Zeeuwse geheugen voort.

Voor meer informatie over de tentoonstelling in het Rijksmuseum, zie 80 Jaar Oorlog.