wanneer bestaat een kunstwerk?

De vraag is even eenvoudig als het antwoord moeilijk is. Als een kunstwerk een gesprek tussen twee mensen is, bestaat het dan daarna nog in het verslag van dat gesprek? Bestaat het in de herinnering van de aanwezige getuigen? In de foto’s die gemaakt zijn? Of houdt het werk op te bestaan zodra het gesprek voorbij is? Een veelgehoorde bewering in de kunst is dat een kunstwerk in het hoofd van de beschouwer bestaat. Maar wat precies bestaat er in het hoofd van de beschouwer?

op zoek naar getuigen

A Sailor Went to Sea zoekt naar antwoorden op die vraag. Birthe Leemeijer woonde van 1993 tot 2000 in Zeeland. In die periode maakte ze een aantal werken op locatie in de provincie, waaronder Ik laat u het mooiste zien dat ik ken (Middelburg, 1999), De ruil (Gapinge, 1995) en Schommelen boven zee in Vrouwenpolder (Vrouwenpolder, 1996-1999). In A Sailor Went to Sea onderzoekt ze of deze werken nog bestaan. Er zijn, afgezien van een foto, een krantenknipsel of verslag geen stoffelijke resten. Wel bestaan er getuigen: een fotograaf, een boerin, een strandwachter, een kunstenaar en een winnares van het AVRO programma Kunstblik. In gesprek met Valentijn Byvanck, directeur van het Zeeuws Museum, vertellen zij over de sporen die de werken in hun omgeving en geheugen hebben achtergelaten.

De interviews geven een bijzonder inzicht in de wijze waarop mensen betekenis hechten aan kunst. In hun beschrijving van de verdwenen werken wordt de fascinerende wisselwerking tussen verbeelding en geheugen voelbaar. In hun interpretatie van de kunst ontvouwt zich een breed scala aan visies op de werkelijkheid. De interviews en de getoonde beelden sporen de bezoeker aan zijn eigen voorstelling te scheppen: hoe bestaat A Sailor Went to Sea in zijn hoofd?

birthe leemeijer

Birthe Leemeijer (Amsterdam, 1972) genoot haar opleiding op de Gerrit Rietveld Academie en het Sandberg Instituut, beide in Amsterdam. Ze wordt regelmatig uitgenodigd voor tentoonstellingen en manifestaties, zoals Fuori Salone Del Mobile, Milaan (2006) en Nederland 1, Museumgouda, Gouda (2006). In 2005 lanceerde ze een zeer spraakmakend project L’Essence de Mastenbroek in de Bijenkorf in Amsterdam. Leemeijer werkte voor het laatst in Zeeland samen met Krisztina de Châtel in een project voor De Vleeshal, Middelburg(2005). Stichting Beeldende Kunst Middelburg nodigde haar uit om voor 2008 een schetsontwerp te leveren voor een project in de wijk Klarenbeek in Middelburg.