BEN SLEEUWENHOEK

Ben Sleeuwenhoek (1951) woont en werkt in Berlijn. Als beginnend kunstenaar in de jaren zeventig maakt hij boeken en installaties. Later gaat hij schilderen en maakt hij gouaches en werken van keramiek. Zolang als hij kunst maakt verzamelt Ben Sleeuwenhoek ook plaatjes. Hij prikt ze op de wanden van zijn atelier als inspiratie voor nieuw werk. Het gaat om

• afbeeldingen uit (kunst)boeken
  • foto’s die hij maakt tijdens zijn vele reizen naar India
  • foto’s gemaakt in zijn atelier, en
  • sjablonen die hij gebruikt voor zijn schilderijen.

Deze plaatjes bevatten talloze verwijzingen naar zijn oeuvre waarin dezelfde beelden en thema’s steeds opnieuw worden gebruikt. Herhaling is echter nooit zomaar herhaling; elke keer verandert de context en laat de kunstenaar zien dat de betekenis niet vast staat.

BILDERBUCH

Met het nieuwe werk Bilderbuch is Ben Sleeuwenhoek begonnen om zijn beeldarchief te verwerken in collages. Bij het inplakken groepeert hij beelden van gelijksoortige objecten soms alsof het om een wetenschappelijke studie gaat. Andere keren gebruikt hij juist speelse composities en omkering om een strikte interpretatie te vermijden en de inhoud te relativeren.

Bij het maken van Bilderbuch laat Sleeuwenhoek zich inspireren door een 19e-eeuws plakboek uit de collectie van het Zeeuws Museum. Ook hieruit spreekt enerzijds een encyclopedische kijk op de wereld waarbij alles in categorieën wordt ondergebracht en anderzijds een romantisch verlangen door de spontane en intuïtieve manier waarop het plakboek is gemaakt.

Met Bilderbuch reflecteert Ben Sleeuwenhoek op zijn kunstenaarschap dat in 1973 in Middelburg begint.

Tekst Introductie

Op 29 september is de tentoonstelling Bilderbuch van Ben Sleeuwenhoek geopend in het Zeeuws Museum. Download hier de integrale tekst van de introductie op Bilderbuch door Leo Delfgaauw (PDF-formaat).

Zaaldetail - Bilderbuch-Ben Sleeuwenhoek. Foto Pim Top

Zaaldetail - Bilderbuch-Ben Sleeuwenhoek