Acht mode- en textielstudenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten uit Den Haag hebben zich een jaar lang laten inspireren door de collectie van het Zeeuws Museum. Vooral de collectie etnografica is hierbij van grote invloed geweest. Een exacte replica van een etnisch kostuum naar keuze was het startsein voor een onderzoek naar vorm, kleur en materiaalbeheersing. Van daaruit volgden zij een zoektocht naar het ontwikkelen van een eigen collectie interieurtextiel of modeontwerpen.

dwars door het museum

Het resultaat is een bijzondere collectie die zowel individueel als gezamenlijk een intense weergave is van authenticiteit en technische vernieuwing. De oorsprong is op verrassende wijze zichtbaar en geeft aan waarin een oude collectie rijk kan zijn.

Het Zeeuws Museum heeft de studenten uitgedaagd een eigen plek in het gebouw te zoeken en te veroveren dwars door bestaande presentaties heen. Het resultaat is een route vol verrassingen waarbij de bezoeker deelgenoot wordt gemaakt van de oorsprong, ontwikkeling en producten van deze collecties.

Voor de tentoonstelling hebben de studenten onder het ZL-modelabel artikelen gemaakt die te koop zijn in de museumwinkel.