Het heropende museum geeft een nieuwe betekenis aan de term regionalisme. Het speelt met de Zeeuwse identiteit en geeft het de locale cultuur een mondiale uitstraling. Daarbij verkent het nieuwe instituut de grenzen van de museale traditie door de rijke collectie in een reeks onverwachte beeld- en gevoelskaders te presenteren. Het is daarmee niet langer primair een bewaarplaats van oude spullen, maar eerder een etalage, een filmhuis, een modeshow, en bovenal een reclamebureau voor de levende cultuur. Het nieuwe Zeeuws Museum is een cultuurproducent die de collecties gebruikt als grondstof voor het erfgoed van de toekomst.

Kunst moet je voelen

Zeven toont de wordingsgeschiedenis van het nieuwe museum. De tentoonstelling geeft een overzicht van de tentoonstellingen, debatten, modeshows, films en televisieprogramma’s waarin het nieuwe museum werd voorbereid. Ook toont Zeven de schetsen, modellen en foto’s van de verbouwing en de nieuwe inrichting.

Publicatie

Bij de heropening is verschenen de publicatie Kunst moet je voelen, een pamflet over museale vernieuwing geschreven door de directeur Valentijn Byvanck. Te koop voor € 9,90 in de museumwinkel en via www.zeeuwsmuseum.nl