Bekijk met een Zeeuwse kunstenaar de kersvers geopende tentoonstelling De omgekeerde wereld van Adriaen van de Venne. Laat je inspireren en ga vervolgens zelf aan de slag.

Kies voor een van de volgende tijdstippen en kunstenaars en reserveer via rondleidingen@zeeuwsmuseum.nl ovv ZM tekenen 1 oktober, tijdstip en kunstenaar. Let op, de reservering is inclusief tijdslot, dit hoef je zelf niet meer te boeken.

aanmelden

11:15-13:15 | ZM Tekenen bij Adriaen van de Venne met Nanda Runge

Ipad tekenen – Neem zelf een Ipad mee met het programma Procreate erop geïnstalleerd. Een Ipad tekenpen is fijn maar met de vinger kan het ook.

Adriaen van de Venne heeft veel grisailles gemaakt; schilderijen met alle mogelijke grijs-schakeringen zonder de natuurlijke kleur. Hierin zie je hoe alles is opgebouwd uit licht en donker, het basisprincipe voor een schilderij. Vanaf een foto van een object uit de tentoonstelling van Adriaen van de Venne, leren we een simpele techniek om tot een digitale tekening te komen. We behandelen het maken van lagen in het tekenprogramma, de tekening overtrekken in lichte en donkere gedeeltes, de foto eronder vandaan halen en de achtergrond aanpassen.

Reserveren verplicht via rondleidingen@zeeuwsmuseum.nl | Gratis activiteit | Je betaalt alleen entree museum

12:45-14:45 | ZM Tekenen bij Adriaen van de Venne met Michiel Paalvast

Na een bezoek aan de tentoonstelling De omgekeerde wereld van Adriaen van de Venne neemt Michiel Paalvast je mee naar het Abdijplein. Geïnspireerd door de 17e eeuwse kunstenaar maken we een inkttekening. Het benodigde materiaal is aanwezig.

14:15-16:15 | ZM Tekenen bij Adriaen van de Venne met Liesbeth Labeur

We bezoeken gezamenlijk de tentoonstelling De omgekeerde wereld van Adriaen van de Venne. Hij gebruikt veel tekst in zijn werk en hij had samen met zijn broer Jan een drukkerij annex schilderijwinkel vlak bij het Zeeuws Museum. Liesbeth Labeur werkt zelf ook graag met druktechnieken. In haar workshop nemen we een tekst, die verband houdt met Adriaen van de Venne, als uitgangspunt voor het maken van een tekening. Daarna maken we er een linodruk van. Door het werken met drukinkt kan kleding vies worden. Houd daar rekening mee. Het benodigde materiaal is aanwezig.