Met trots presenteert het Zeeuws Museum De omgekeerde wereld van Adriaen van de Venne, een grote overzichtstentoonstelling over de gelijknamige 17e-eeuwse kunstenaar. Hoewel zijn naam bij het grote publiek (nog) relatief onbekend is, kan hij worden gezien als een van de meest originele en veelzijdige kunstenaars van de Nederlandse 17e eeuw. Dit is de eerste keer dat een groot overzicht van zijn werk wordt getoond.

Campagnebeeld De omgekeerde wereld van Adriaen van de Venne

boek je bezoek

Multitalent

Van de Venne is een waar multitalent: hij schildert, dicht en ontwerpt prenten en boekillustraties. In zijn beeldende en literaire werk laat hij zich zien als een creatief, origineel en vooral ook humoristisch mens. Met zijn voorstellingen benadrukt hij graag hoe het niet hoort. Zijn carrière als kunstenaar begint rond 1614 in Middelburg, hij werkt er ruim 10 jaar. Directe aanleiding voor deze tentoonstelling is het 400-jarig jubileum van het verschijnen van de dichtbundel Zeeusche Nachtegael, een samenwerkingsproject van verschillende Zeeuwse dichters, waaronder Jacob Cats en Johan de Brune. Van de Venne heeft hieraan zowel in woord als in beeld een belangrijke bijdrage geleverd. In de tentoonstelling is de schoonheid en veelzijdigheid van het werk van Adriaen van de Venne te zien maar inhoudelijk is het ook (weer) relevant. Hij leefde en werkte namelijk in een tijd die, net als de onze, grote maatschappelijke veranderingen en onrust doormaakte.

Samenwerking en bruikleengevers

Het tentoonstellingsteam van het Zeeuws Museum is versterkt door gastconservator Edwin Buijsen, van de Venne-kenner bij uitstek. Het Rijksmuseum, dat de belangrijkste Van de Venne-collectie ter wereld bezit, is als samenwerkend partner bij dit project betrokken en draagt een aantal cruciale bruiklenen aan de tentoonstelling bij. Daarnaast zijn werken uit grotere en kleinere (museale)instellingen en particuliere verzamelingen opgenomen uit binnen- en buitenland zoals het Amsterdam Museum, het Mauritshuis (Den Haag), het Museum Kunst & Geschiedenis (Brussel), het Museum voor Schone Kunsten Gent, het Kurpfälzisches Museum Heidelberg, Hessisches Landesmuseum Darmstadt, Statens Museum for Kunst (Kopenhagen), de ZB Bibliotheek van Zeeland (Middelburg), het Zeeuws Archief (Middelburg) en particuliere collecties uit Duitsland, België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.
Voor het wetenschappelijk onderzoek voor deze tentoonstelling is nauw samengewerkt met o.a. het RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis.

TEKENWERK, DENKWERK, DICHTWERK

Verrijk je ervaring van je bezoek aan de tentoonstelling 'De omgekeerde wereld van Adriaen van de Venne' met de educatieve publicaties TEKENWERK, DENKWERK en DICHTWERK.