Vanaf april 2019 presenteert het Zeeuws Museum een tentoonstelling over werk: toen, nu en straks.

Het Zeeuws Museum stelt zich een wereld voor waarin werken niet meer de belangrijkste structuur vormt waarop ons leven en onze omgeving zijn ingericht. Werk verandert voor iedereen in rap tempo: flex wordt de norm en machines gaan de mens in steeds meer beroepen aanvullen of vervangen. In de toekomst speelt werk voor jong en oud een nieuwe rol. Aan de hand van acht kunstwerken wordt de betekenis van werk onderzocht. Ze laten verschillende strategieën zien om met de verandering van werk om te gaan: het ene roept op tot verzet, het andere probeert het systeem te hacken of bereidt ons voor op een leven na het werk. Weer een ander laat zien hoe we de herinnering aan werk levend houden in rituelen.

Neem in het Zeeuws Museum de tijd voor bezinning over werk en vrije tijd.

Met werk van o.m.: James Beckett, Jeremy Deller, Janne van Gilst, Manon van Hoeckel, Christian Jankowski, Lisette Olsthoorn, Helge Prinsen en Ottonie von Roeder.

Zeeuwse economie

In Zeeland is de veranderende rol van werk goed zichtbaar: de beeldbepalende iconen van boer en visser worden langzaam vervangen door het beeld van zon, zee en strand. Een getuige hiervan is het leegstaand erfgoed in het Zeeuwse landschap. Het Zeeuws Museum brengt een dagbladspecial uit bij de PZC en trekt op met Omroep Zeeland om de betekenis van deze veranderingen voor Zeeland verder te onderzoeken en te delen met een zo breed mogelijk publiek. Het Zeeuws Museum heeft in de zomer van 2019 een fietstocht samengesteld langs enkele bijzondere locaties.
Kijk hier voor de fietsroute (PDF). (For an English version click here).

Kunst in opdracht

Drie kunstenaars werken in opdracht van het museum aan dit thema. Fotograaf Janne van Gilst (1991) maakt een videotweeluik over het Zeeuws trekpaard. De paarden zijn niet meer nodig voor het werken op het land. Toch wordt er nog Strao gereden (op Schouwen-Duiveland) om de paardenbenen te ontdoen van ongedierte. De Zeeuwen houden vast aan deze traditie. Filmmaker Lisette Olsthoorn (1982) werkt aan de film Fantasies On How To Strike over de manieren waarop precaire werkomstandigheden doorsijpelen in het dagelijks leven van arbeiders. De film richt zich op het werk van de museumsuppoost en onderzoekt zijn onzekere werkomstandigheden. Mike van den Berge van het team publieksontvangst & veiligheid speelt een van de rollen. Hier vindt u een kort interview met hem.

De films zijn door de gewijzigde route in verband met de maatregelen ter voorkoming van verspreiding van het coronavirus momenteel op zaal niet volledig te zien. Bij het reserveren van uw ticket ontvangt u een link om de films thuis online te kunnen bekijken.

Publieksprogrammering

In een veelzijdig publieksprogramma onderzoekt het Zeeuws Museum met het onderwijs, het bedrijfsleven en beleidsmakers de betekenis van deze veranderingen voor Zeeland. Met partners als University College Roosevelt, Hogeschool Zeeland, de Kloveniersdoelen, De Drvkkerij en Provincie Zeeland.

De inrichting van de tentoonstelling is een ontwerp van het vormgeversduo Toon Koehorst en Jannetje in ’t Veld, die ook al tekenden voor de inrichting van de permanente tentoonstelling Dit is Zeeland.

Videostill uit Janne van Gilst, Na Gedane Arbeid, 2019, videotweeluik

Videostill uit Fantasies On How To Strike, 2019, Lisette Olsthoorn

Videostill uit Lisette Olsthoorn, Fantasies On How To Strike, 2019, video, duur: 15 min. Producent: Family Affair Films, script: Julia Jansen, camera: Aafke Beernink, montage: José van Koppenhagen, geluid: Jaap Sijben

De foto helemaal bovenaan is gemaakt door Jaap Scheeren.