Dit is Zeeland. Een nieuwe vaste presentatie in het Zeeuws Museum! Na een lange voorbereiding van denken, praten met de buitenwereld, onderzoeken, selecteren, vormgeven en schrijven mochten we in mei ons publiek ontvangen in deze nieuwe presentatie die een introductie biedt op de cultuur en geschiedenis van Zeeland. Deze presentatie hebben we kunnen realiseren dankzij de meerjarige bijdrage van de BankGiro Loterij. We zijn ongelooflijk blij met het resultaat en de reacties van bezoekers. Dit is Zeeland gaat dan ook de ruggengraat van het museum vormen. We hopen hiermee een goede basis te hebben waaruit we de komende jaren inspiratie kunnen putten voor onze nieuwe tijdelijke tentoonstellingen. En, vanuit deze presentatie kunnen we bezoekers doorverwijzen naar de vele andere (thema) musea die Zeeland rijk is.

In 2017 hebben we het meerjarig programma HANDWERK afgesloten, met een prachtige manifestatie waar alle partners aanwezig waren en hun ervaringen met het publiek hebben gedeeld. Meester Opleiding Coupeur, Antoine Peters, Het Goese Lyceum, de Historische Scheepswerf C.A. Meerman in Arnemuiden, Casper Labarre, ze waren er allemaal. Samen hebben we een bijzondere periode op een passende en emotionele manier afgerond. Met voor iedereen die geïnteresseerd is als blijvend resultaat een prachtige (gratis) e-publicatie met alle tips en trucs om ook zelf een succesvol project rondom de ambachten te realiseren (https://www.zeeuwsmuseum.nl/nl/over-het-museum/publicaties/handwerk-handboek).

Nieuwe presentaties in het museum waren er ook van filmmaker Jos de Putter, met zijn documentaire media-installaties Landschappen en Zeeuwse Klei, maar ook de sprong terug in de tijd met Romeinse Kust - Het land van Nehalennia. Beide tentoonstellingen geven een bijzondere, eigentijdse kijk op het leven in Zeeland. Of het nu de kracht van door het leven en het weer getekende gezichten, het natuurlijke van groei en bloei of de vondsten en grondsporen van tweeduizend jaar geleden betreft, ze vertellen elk over het gewone èn het bijzondere van leven in Zeeland.

Een nieuwe geschiedenispresentatie, wisselingen van tentoonstellingen en diverse inkomende en uitgaande bruiklenen... Dit jaar is een zeer groot deel van onze collecties 'onderweg' geweest. Van en naar zaal, van depot naar restauratieatelier, van tijdelijk depot naar vaste standplaats. Een echte logistieke uitdaging die weloverwogen en met grote inzet van iedereen - en met hulp van buiten - is aangegaan, in goede banen geleid en succesvol afgerond.

Trots zijn we dat we voor de tweede keer op rij door de jeugdige Museuminspecteurs verkozen zijn tot hèt Kidsproof Museum van Zeeland! Voor ons een bewijs dat het Zeeuws Museum ook voor (gezinnen met) kinderen een hele fijne plek is. Met het onderwijs is voortbouwend op de goede ervaringen van de afgelopen jaren een mooie lijn van samenwerking voortgezet met ons educatief project ZM in de school. Met poster en flyer heeft het nu bovendien een eigen gezicht gekregen. Educatieve programma's op maat zorgen voor creatieve vormen van leren bij de diverse presentaties en evenementen als Kinderkunstweek, Museumkidsweek en N8vdN8. Ook de programma’s rondom en voor ouderen (Huis van Herinnering en Onvergetelijk) hebben we kunnen continueren. Programma’s die voor de deelnemers heel veel betekenen!

Dit jaar hebben we ons opnieuw gepresenteerd op de Dutch Design Week in Eindhoven, ditmaal met een kleurrijke preview op de tentoonstelling met het collectief Das Leben Am Haverkamp (geopend februari 2018). En ook hier troffen we heel enthousiaste bezoekers.

Bij alles wat we doen, of het gaat om tentoonstellingen maken, educatie voor jong en oud, zorg voor collectie, etc... altijd laten we ons leiden door onze missie: nieuwe generaties verbinden met het erfgoed van Zeeland. Dit is Zeeuws Museum.

Directeur Zeeuws Museum